Wizerunek w sieci, podobnie do jego całościowego kształtu, jest budowany przez długie lata. Jego kreacja wymaga konsekwencji w działaniu, tworzona jest na reputacji i tożsamości marki. Podczas budowy pozytywnego wizerunku, trzeba wystrzegać się czynników, które mogą mieć zgubny wpływ na tożsamość lub reputację firmy.
Przede wszystkim jakość
Pozytywny wizerunek firmy w Internecie, pozwala na zwiększenie sprzedaży, lepszą konkurencyjność, nawet mimo wyższych cen. Reputacja firmy, często zbudowana jest na jakości usługi czy produktów, którymi handluje. Wiąże się także z innowacyjnością, podejściem do klienta, odpowiednim przygotowaniem pracowników.
W przypadku działalności internetowej, podczas budowy pozytywnego wizerunku, warto zwrócić uwagę na takie czynniki jak: obsługa klienta i czas oczekiwania na realizację zlecenia. Oferta powinna być konkurencyjna. Nie bez znaczenia jest to, czy tworząc czat na własnej stronie, czas oczekiwania nie będzie zniechęcić użytkowników.
Przyzwyczajenia internautów
Warto pamiętać, że internauci słyną z niecierpliwości. Długi czas oczekiwania na rozmowę, na wiadomość zwrotną, czy nawet ładowanie strony, może zniechęcić potencjalnych klientów. A to może źle wpłynąć na Twoją ogólną reputację. To, co najgorszego mogłoby się stać dla każdej firmy działającej w sieci, to utrata kontaktu z klientem.
Warto też rozróżnić wizerunek firmy od jej prezencji w sieci. Dobrze rozreklamowane logo i ładnie przygotowana strona to wizytówka firmy ale nie jej wizerunkiem. To tylko elementy graficzne, którymi firma się przedstawia. Z drugiej strony, klient rozpoznający logo firmowe, może od razu wyrazić opinię o danym wykonawcy.
Wizerunek firmy oparty o doskonałą reputację, pozwala znacznie zwiększyć wyniki sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że reputacją jest porównanie Twoich usług z usługami konkurencji, a co za tym idzie- im lepsza konkurencja, tym bardziej Ty musisz się postarać o dobrą opinię swoich odbiorców.
Trzeba też wspomnieć o istotnej roli tożsamości firmy w ogólnym odbiorze jej wizerunku. To tożsamość, czyli jednolity przekaz, który dociera do odbiorców, ma ogromny wpływ na wyniki sprzedaży.
Odpowiednie osoby
Zdarza się, że komunikaty płynące ze strony firmy wzajemnie się wykluczają. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy występuje brak spójnego pomysłu na tożsamość lub do kontaktu z klientem jest wyznaczonych wiele osób, które nie zostały odpowiednio przeszkolone do wykonywania swoich działań. Musisz pamiętać, że każde słowo, które dotrze do klienta drogą elektroniczną, jest na stałe zapisane w pamięci. Zawsze może zostać wykorzystane przeciw Twojej firmie lub na jej korzyść. Częstsze przecieki, zdarzają się jednak na niekorzyść firm, a nie po to, aby im pomóc. Postawienie nieodpowiednich i nieodpowiedzialnych osób na takich stanowiskach, może przynieść wiele złego firmie, która przez lata stara się o budowę pozytywnego wizerunku i własnej, niezachwianej tożsamości.
Zagrożenia
Istnieje także wiele zagrożeń dla wizerunku firmy w sieci. Można wśród nich wymienić samych hejterów lub wyolbrzymianie kilku małych potknięć, które mogą lawinowo zniszczyć wysiłek wielu ludzi w bardzo krótkim czasie. Internet to medium, gdzie każdy może napisać to, co mu się żywnie podoba. A brak reakcji ze strony atakowanej firmy, może jej bardzo zaszkodzić.
Z tego też powodu, podczas starań o budowę pozytywnego wizerunku w sieci, warto mieć w zanadrzu grupę specjalistów od działań marketingowych. Powinni oni poświęcać czas na to, by reagować na nieprzychylne wpisy, które pojawią się w sieci. Powinni oni kreować tożsamość marki, budować jej reputację. Co za tym idzie- niezachwiany wizerunek, pozwalający zwiększyć sprzedaż, konkurencyjność i zyski.
Budowa wizerunku w sieci to trudne zadanie. Internauci, stają się coraz bardziej świadomi pewnych zagrań marketingowych, które w przeszłości przynosiły spodziewane efekty. Dziś, świadomości internautów jest większa i niełatwo jest ich odpowiednio podejść. Z drugiej strony, część z nich uodporniła się także na zwykłą hejterską działalność osób, które po prostu zawsze są nieprzychylne. Mimo wielu zagrożeń, jakie niesie za sobą działalność w Internecie, zyski z wypracowanego tam wizerunku mogą być ogromne.