Biznes potrzebuje reklamy. Jedno warunkuje drugie i odwrotnie. Nie ma promocji, nie ma sprzedaży, a gdy spada sprzedaż, równolegle ogranicza się również środki na promocję. Krąg się zamyka, a firma upada. Nie istnieje jeden przepis na skuteczne działania marketingowe. Każda marka jest przecież inna, a każda branża rządzi się swoimi prawami. Dodatkowo sam rynek jest dynamiczny. Zmieniają się zachowania i potrzeby konsumenckie. Konkretny biznes potrzebuje indywidualnej strategii działania. Takiej, która pozwoli mu zaistnieć w świadomości konsumenta, ale przede wszystkim zwiększyć sprzedaż.
Brać przykład z najlepszych
Budżety marketingowe ściśle wpisane są w biznesplan firmy. Marki z wieloletnim doświadczeniem i milionowymi obrotami, przeznaczają na reklamy równie wysokie środki. Ogólnopolskie kampanie promocyjne generują wysokie zasięgi odbioru i przekładają się na sprzedaż. Konsument widzi, zapamiętuje i kupuje. Aktywności przyjmują różne kierunki od reklam telewizyjnych, przez outdoor, a kończąc na narzędziach online. Bardziej świadomi – być może uzmysłowią sobie, że marka dosłownie ‘chodzi za nimi krok w krok’. Jest to efektem ściśle dopracowanej ścieżki śledzenia targetu. Dzięki precyzyjnej analizie profilu konsumenta, brand dokładnie wie co robić, by złapać przysłowiowego ‘króliczka’. Na polskim rynku, niewiele jest marek o tak pokaźnych budżetach marketingowych. Większość firm buduje swoje roczne strategie w oparciu o budżety na poziomie tysięcy, a często nawet kilkuset złotych. Biorąc przykład z gigantów marketingowych, powinni opierać swoje koncepcje kreatywne o szczegółową analizę otoczenia. Pozwoli im to uniknąć błędów, na które po prostu nie mogą sobie pozwolić.
Rozpoznanie otoczenia
Mówi się, że ‘Jedna jaskółka, wiosny nie czyni’. W przypadku niskich budżetów marketingowych, każdą złotówkę należy jednak potraktować jak tysiąc. Wydatki marketingowe w tej sytuacji powinno się szacować z głową i w oparciu o kontekst zewnętrzny. Warto przeznaczyć ich część na badania, które można zlecić profesjonalnym agencjom lub opracować samodzielnie. W tej chwili firmy mają do dyspozycji wiele darmowych narzędzi dookreślających profil konsumencki. Social media dają im możliwość generowania raportów, prezentujących płeć, wiek, pochodzenie czy zainteresowania ich targetu. Można również bezpośrednio zaangażować wewnętrzne struktury sprzedażowe do obserwacji półek sklepowych. Podobnych niskobudżetowych metodologii badania jest wbrew pozorom mnóstwo. Szczegółowa analiza otoczenia, a także zdefiniowany obraz konkurencji, są punktem wyjścia do budowania strategii marketingowej.
Konsekwencja i skuteczność
Przy niewielkich budżetach, marka powinna działać konsekwentnie. Warto skupić się na jednym kierunku. Kampania rozdrobniona na kilka aktywności, nie przyniesie widocznych efektów. Cele działań powinny być jasno zdefiniowane. Określone na początku KPI, pozwolą firmie na bieżąco weryfikować skuteczność reklamy. Jeden cel – jedno dopasowane narzędzie. Po kilku tygodniach aktywności – możliwa będzie jej wnikliwa analiza.
As w rękawie
Współczesnemu konsumentowi największą rozrywkę zapewnia internet. Tutaj spędza on niezliczone godziny w ciągu doby. Dlatego podczas planowania strategii niskobudżetowych warto wziąć pod uwagę promocję online. Social media to jedno z tańszych sposobów na dotarcie do odpowiedniego targetu i prezentację produktów lub usług. Należy dodać, że w tej chwili z sociali korzystają już nie tylko młodzi. Coraz częściej do grona użytkowników FB, IG czy Twittera dołączają osoby po 50 r.ż. Media społecznościowe dają możliwość promocji w różnym zakresie. Marki na swoich fanpage’ach przede wszystkim budują swoją społeczność. Prowadzone kampanie mogą mieć charakter informacyjny lub edukacyjny. Można się tym spotkać np. w przypadku szkół językowych. Dodatkową wartością działania w SoMe są płatne kampanie reklamowe. Dzięki nim komunikat trafia do ściśle określnego targetu, w doprecyzowanym zasięgu geograficznym i w odpowiednim czasie.
Działania w ramach marketingu niskobudżetowego to duże wyzwanie dla marketerów. Duże przede wszystkim z punktu widzenia odpowiedniego przygotowania. W takich przypadkach każdy grosz należy rozliczyć i przeanalizować. Błędów należy unikać jak ognia. Propozycje aktywności powinno się popierać argumentami. Tymi mogą markę wesprzeć agencje specjalizujące się w budowaniu strategii marketingowych. Dostarczane przez nie profesjonalne raporty, pozwolą firmie przeanalizować efekty kampanii w kontekście postawionych celów KPI.