Wybór odpowiedniego wspólnika w interesach, nigdy nie jest łatwy. Taki kontrahent musi być pewniakiem, bo to przecież od wspólnych wysiłków zależy powodzenie jednego, czy kilku projektów. Wybieranie agencji reklamowej, której powierza się ważne zadania marketingowe, nie należy do najłatwiejszych zadań. Pamiętając o tym, że to właśnie od jej działań zależeć będzie wysokość naszych dochodów, warto kilkukrotnie przemyśleć swoją decyzję o podjęciu współpracy, niż podejmować ją pochopnie i potem żałować.
Poniżej przedstawiono kilka prostych zasad, które pomogą dobrać agencję reklamową, która sprawdzi się w swoich zadaniach.
Zacznij od siebie
Zastanów się, czego tak naprawdę oczekujesz od agencji. Czy ma dla Ciebie wykonać kampanię SEO i pozycjonowanie Twojej strony w Internecie, czy też wolisz, aby zajęła się kręceniem filmików marketingowych, które później będziesz publikował w sieci. A może ma zbudować dla Ciebie profesjonalną i estetyczną stronę internetową, która będzie Twoją najlepszą wizytówką w sieci?
Dopiero wtedy, gdy dowiesz się, jaka usługa jest Ci potrzebna- zacznij szukać agencji, która pomoże w realizacji tych celów.
Jednak czasem okazuje się, że sami nie jesteśmy pewni tego, jaki rodzaj reklamy byłby najlepszy dla naszego przedsięwzięcia. To może być całkiem normalne, gdy nie jesteśmy specjalistami w kwestii marketingu. Wtedy warto skontaktować się z kilkoma agencjami i podpytać, co mogliby zaoferować, jak wyglądałaby kampania i jakich wyników możemy się spodziewać.
Rozglądaj się dookoła siebie
Nawet, gdy jeszcze nie poszukujesz agencji reklamowej, a już prowadzisz działalność gospodarczą, warto zacząć zwracać uwagę na kampanie marketingowe w sieci,radiu, w telewizji, czy też na ulicy, tuż przed Twoim oknem. Dobrą agencję znajdziesz wtedy, gdy zaczniesz zwracać uwagę na przeprowadzone przez nią kampanie. Warto czasem zapytać, kto i w jakim zakresie zorganizował udaną reklamę w sieci – to nic nie kosztuje, a już odhaczysz jednego potencjalnego wykonawcę Twoich przyszłych kampanii marketingowych.
Nie rozpędzaj się zbytnio i nie podejmuj pochopnych decyzji
Po znalezieniu kilku agencji, które zwróciły na siebie Twoją uwagę, przychodzi czas na pierwszy kontakt i zapytania ofertowe. Warto w tym czasie wykazać się powściągliwością i zbytnio nie rozpędzać, nawet jeśli otrzymamy super ofertę. Trzeba poczekać i każdej z agencji, dać szansę na odpowiedź na nasze zapytanie. Pamiętaj, że kolejne oferty, mogą być jeszcze lepsze.
Patrz na portfolio, ale nie daj sobie zamydlić oczu
Portfolio wcześniejszych prac jest bardzo ważne i może dać wgląd na umiejętności specjalistów z danej agencji reklamowej. Pamiętaj tylko, że nawet malutkie firmy, mogą pochwalić się współpracą z wielkim kontrahentem, czy doskonałymi realizacjami. Zdarza się, że wykonują dla nich malutkie zmiany, np. koloru tła na obrazku. W ten sposób przypisują sobie wielkie i niewspółmierne do zakresu współpracy zasługi.
Nie daj sobie zamydlić oczu szeregiem wielkich projektów wykonanych przez malutkie firmy, chyba, że są to firmy, które działają na rynku już od wielu lat. Zdarza się, że ich wielkość nie jest zależna od braku zdolności, ale chęci pozostania małymi i niezależnymi podmiotami.
Nie bój się rozmowy i pytaj
Najlepszym sposobem na poznanie partnera biznesowego, jest rozmowa oko w oko. Z tego też powodu, gdy znajdziesz agencję z Twojej okolicy, której prace Ci się spodobają, warto do niej zajrzeć i poprosić o krótką rozmowę wstępną. Szybko zdasz sobie sprawę z tego, czy indywidualne podejście do klienta jest ich sloganem reklamowym, czy rzeczywistością. Nie bój się zadawać pytań i odpowiadać na pytania. Im więcej wyniesiesz z rozmowy, tym bardziej będziesz zdecydowany, czy współpraca z tą agencją będzie Ci na rękę.
Jeżeli nie ma odpowiedniego wykonawcy w najbliższej okolicy, umów się na telekonferencję z wykonawca z innej części kraju. Rozmowa daje znacznie więcej, niż wymiana poczty elektronicznej i przerzucanie się ofertami.
Nie bądź skąpy
Jeżeli planujesz zrobić duże oszczędności na reklamie, to spodziewaj się, że zyski też będą podobne. Nie oznacza to, że musisz celować tylko w najdroższe kampanie, na które Cię w tej chwili nie stać. Nie bój się jednak pytać, nawet tych wielkich agencji, czy nie byliby chętni wziąć Twoją kampanię na swoje barki. Nawet największe agencje marketingowe, współpracują z małymi firmami z różnych powodów. Zdarza się też, że mają dla nich nawet specjalne oferty w bardziej atrakcyjnych cenach.
Pamiętaj, że skąpstwo na działaniach marketingowych, jest jak zaplanowanie wyjazdu turystycznego w jak najniższej cenie. Mógłbyś spędzić czas z rodziną w czterogwiazdkowym hotelu, blisko plaży i z widokiem na morze, bo stać Cię na to, ale dostajesz bungalow, gdzie nie ma ciepłej wody i sam musisz sobie gotować, oraz zmywać naczynia. Poza tym, domek prawie się rozpada i kapie Ci na głowę kiedy śpisz, a co gorsza, pogoda też uznała, że nie zasługujesz na słoneczne lato i daje się we znaki. Pamiętaj, że skąpcom nawet aura nie sprzyja.
Trzeba testować. Oczywiście można posiłkować się opiniami znajomych i wybierać te rekomendowane. Tylko mam wątpliwość czy tak oceni się prawdziwą skuteczność agencji marketingowej.
Musimy przede wszystkim zastanowić się jakiej agencji marketingowej poszukujemy. Co chcemy osiągnąć i wtedy zacząć przeglądać Internet. Jeśli chcemy prowadzić kampanię marketingu szeptanego, to musimy wybrać tę, o której faktycznie “szepcze” się w Sieci. Jeśli chcemy pozycjonować naszą firmę, wówczas musimy zobaczyć które agencje pozycjonujące znajdują się w wynikach Google.
Myślę, że kwestia wyboru agencji powinna być indywidualna. Dla mnie przykładowo, bardzo istotne jest to aby agencja marketingowa, z którą będę współpracować była na miejscu. Chciałabym poznać ludzi, którym powierzę działania związane z moją firmą. Agencja lokalna jest więc dla mnie najlepszym wyborem.