Każdy młody przedsiębiorca doskonale wie, jak ważną rolę odgrywa dobry marketing. Jak bowiem pozyskać klientów, jeśli nasza firma nie jest znana na rynku? W jaki sposób ukazać swoje produkty, jeśli dopiero co pojawiliśmy się w danej branży?
Samo założenie firmy to jedno, ale pozyskanie klientów, sprzedaż usług lub produktów i coraz silniejsza pozycja na rynku, to zupełnie inna kwestia. Założenie firmy jest jedynie wstępem do tego wszystkiego, co dalej, można nazwać prowadzeniem biznesu. Zadajmy sobie więc tutaj bardzo ważne pytanie – czy marketing jest niezbędny do rozwoju marki? O tym właśnie chcielibyśmy napisać w tym artykule.
Marketing i branding – podstawa w budowaniu marki
Jeśli na rynku pojawia się firma, która nikomu nie jest znana, choć ma naprawdę doskonałej jakości usługi lub produkty, to rzadko który klient, zaufa jej na słowo i będzie przekonany o tym, że jest dobra. Wolimy to, co znane, co sprawdzone. Rzadko stawiamy na nowości, bo tego się boimy. Nic dziwnego, że wielu młodych przedsiębiorców zakłada firmy i po chwili je zamyka.
Jeśli nie rozpoczniemy konkretnych działań, to na pewno na tym rynku nie uda nam się odnaleźć. Jednym z kluczowych elementów jest marketing, a także idący z nim w parze branding, a więc tworzenie marki przedsiębiorstwa. Na czym on polega? Co obejmuje? Czego dotyczy?
Każdy przedsiębiorca, wychodząc z nowym produktem lub usługą, musi dać się poznać. Tylko to jest w stanie zagwarantować mu rozwój firmy, więcej klientów i poszerzenie zysku. Jak więc to zrobić? Podstawą jest poznanie oczekiwań klienta, ich sposób myślenia. Jeśli znamy te potrzeby, możemy stworzyć taki profil naszej firmy, aby ten mógł utkwić w świadomości społecznej.
Branding jest częścią marketingu, a więc to prowadzenie takich działań, by móc pokazać siebie, swoją firmę, nową markę. Czy marketing jest niezbędny do rozwoju marki? Jesteśmy przekonani o tym, że tak. Bowiem tylkodobra strategia nowopowstałej firmy, jest w stanie pozwolić jej działać w taki sposób, by klient ją zauważył, a następni zainteresował się tym, co ma ona do zaoferowania.
Po czym rozpoznajemy markę? Na czym trzeba się skupić?
Najważniejszymi elementami, bez wątpienia są:
- nazwa, logo i slogan
To, jak nazywa się nasza firma, ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o istnienie na rynku. Nazwa powinna być stosunkowo łatwa w zapamiętaniu i wymówieniu. Powinna się ona wiązać z branżą w jakiej działamy i nawiązywać do tego, co sprzedajemy. Wypowiadając nazwę naszej firmy, od razu powinna się ona klientowi kojarzyć z tym, co mamy mu do zaoferowania. Duże znaczenie ma oczywiście także logo i to ono, jest według badań tym elementem, które klient zapamiętuje w pierwszej kolejności. Dobrze jest stworzyć ciekawy znak graficzny, który rzuca się w oczy, jest oryginalny i niebanalny, ale jednocześnie nawiązuje on do profilu naszej działalności. I na końcu slogan, a więc idea, jaką niesiemy w związku z naszą firmą. To krótkie hasło, które nawiązuje do tego, co mamy i dlaczego na nas właśnie warto postawić.
- strona internetowa, sklep, blog
Jeśli jesteśmy w sieci, istniejemy. Tak ważne jest więc to, abyśmy postawili na rozwiązania, dzięki którym klient, będzie mógł do nas dotrzeć. Podstawą jest własna strona internetowa, która jest naszą wizytówką. Może to być strona firmy na której znajdują się najważniejsze informacje, ale może to być także sklep, jeśli sprzedajemy produkty lub blog, jeśli chcemy opisać konkretne rozwiązania. Bez względu na to, co to jest – chcąc istnieć, trzeba w sieci posiadać odpowiednią wizytówkę.
- public relation
Bez wątpienia, to także bardzo ważne elementy, jeśli chodzi o rozwój marki. Zaliczyć tutaj możemy między innymi spotkania na targach, zaproszenie do klientów, drzwi otwarte w innych firmach, czy publikowanie różnego rodzaju informacji. Im nas więcej, tym większe grono może się o nas dowiedzieć.
Jeśli zadajemy sobie pytanie, czy marketing jest niezbędny do rozwoju marki, to jesteśmy przekonani o tym, że tak! To najlepsza z opcji, jaką tylko można wybrać, aby móc budować siłę nowej marki, pojawiającej się na rynku.